Hop til indhold
Tinglysningsretten

NemID er nu klar til tinglysning 
09-09-2010 

Du kan nu bruge den nye digitale signatur til private, NemID, til tinglysning. Din gamle signatur fungerer, indtil den udløber.

Den digitale signatur til private borgere, NemID, er nu klar til at blive brugt på www.tinglysning.dk. Du kan fra i dag den 9. september ikke længere bestille den gamle signatur. Den gamle signatur vil dog stadig fungere, til den udløber. Men skal du forny din signatur eller bestille en ny, får du nu NemID.

Det nye NemID er kun for borgere. Det betyder altså, at medarbejdere og virksomheder fortsat skal benytte sig af deres nuværende signaturer.

NemID har den fordel, at det kan benyttes fra en hvilken som helst computer.

Du får enten NemID automatisk via din netbank eller på www.nemid.nu.

Sådan gør du
Er du borger og skal logge ind på tinglysning.dk eller underskrive et dokument med NemID, går du ind på hjemmesiden præcis, som du gjorde før.

Her vil du blive bedt om at indtaste dit brugernavn og din personlige adgangskode. Dette vælger du første gang, du logger på.

Udover det vil du også blive bedt om at indtaste en nøgle fra det nøglekort, som er en del af NemID. Se mere herunder.

Har du problemer med at bruge NemID kan du kontakte NemID via deres hjemmeside her eller ringe til DanIDs support på 80 30 70 50.

Du finder en pjece om digital signatur/NemID til tinglysning her. Denne opdaterede version er kun tilgængelig som digital udgave.


Typiske spørgsmål om NemID:

Hvad er NemID?
NemID er en ny og mere sikker løsning, når du skal logge på offentlige hjemmesider, dit pengeinstitut og private virksomheders selvbetjeningsløsninger.

Du kan logge på med NemID fra en hvilken som helst computer, både i Danmark og i udlandet.

Hvordan får jeg NemID?
Hvis du har netbank, behøver du ikke foretage dig noget; du vil få besked fra dit pengeinstitut, når tiden er inde. Du kan også bestille NemID på hjemmesiden www.nemid.nu eller henvende dig hos borgerservice eller på det lokale skattecenter.

Hvordan bruger jeg NemID, når jeg fremover skal ind på en hjemmeside?

Log på i to trin:

  • Trin 1: Indtast dit bruger-id og din personlige adgangskode, som du vælger første gang, du benytter NemID.

  • Trin 2: Du bliver bedt om at indtaste en ”nøgle”, som du finder på dit nøglekort. Nøglen skal parres med et nummer, som bliver vist på din skærm. Når nøglen er indtastet korrekt, er du logget på.

Hvad er et nøglekort, og hvordan får jeg det?
Nøglekortet er af lamineret pap og kan foldes til Dankort-størrelse. Alle kort er unikke, og det er systemet, der suverænt bestemmer rækkefølgen af numre og nøgler. Der er 148 nøgler på kortet og altså 148 ”adgangsbilletter” til det digitale Danmark.

DanID sender dig automatisk et nøglekort, når dit pengeinstitut går over til NemID. Når du har 20 nøgler tilbage på kortet, får du automatisk tilsendt et nyt kort.

Hvad er de tekniske krav til min computer?
Du skal have internetadgang og programmet Java installeret. Se mere her.

Jeg har fået NemID fra min bank og bliver ved installationen spurgt, om jeg vil have tilknyttet offentlig digital signatur. Skal jeg det?
Hvis du skal bruge NemID til tinglysning, skal du have tilknyttet offentlig digital signatur. Har du fået NemID fra Borgerservice eller via www.nemid.nu, er dette automatisk tilknyttet.

Hvilke oplysninger om mig bliver gemt eller registreret?
DanID opbevarer dit navn, din adresse og dit cpr-nummer sammen med oplysninger om NemID. Hvis du har oplyst dit mobilnummer og din e-mail-adresse, bliver disse oplysninger også opbevaret.

Når du bruger NemID, registrerer DanID tidspunktet, brugeridentiteten og den IP-adresse, du bruger NemID fra. Alle oplysningerne er kun til din egen information; dog kan politiet med en dommerkendelse få adgang til oversigten, hvis der er mistanke om misbrug.

Læs mere om NemID på www.nemid.nu og se flere spørgsmål og svar på her.

 

Til top Sidst opdateret: 10-09-2010 
TinglysningsrettenseperatorMajsmarken 5 seperator9500 Hobro seperatorTelefon: 99685800 seperatorEmail: Skriv til Tinglysningsretten