Hop til indhold
Tinglysningsretten

Underskriftsdatabase 

Hvis du er ansat i et firma, hvor kunderne udsteder fuldmagter til firmaet, og det er meningen, du skal kunne underskrive på firmaets vegne, skal du oprettes i tinglysningssystemets underskriftsdatabase.
Der kan kun ske en automatisk tinglysning i disse tilfælde, hvis du er oprettet i databasen.

Når du skriver under i henhold til en fuldmagt udstedt til jeres firma, vil systemet automatisk undersøge, om du har lov til dette ved at slå op i underskriftsdatabasen. Er du godkendt, vil tinglysningen, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt, kunne ske automatisk.

Det er vigtigt, at det er det signaturcertifikat, man er oprettet med i underskriftsdatabasen, som man anvender i forbindelse med tinglysning.

Du kan finde en formular til at ansøge om oprettelse i underskriftsdatabasen her..

Når du er godkendt, skal du vælge, om jeres virksomhed selv vil administrere brugeroprettelsen, eller om Tinglysningsretten skal stå for denne opgave. Tinglysningsretten kan påtage sig opgaven, hvis der er færre end seks personer ansat i jeres virksomhed.

Uanset hvem der administrerer ordningen, skal de medarbejdere, der skal kunne tinglyse, og de medarbejdere, der skal være administratorer, oprettes i underskriftsdatabasen. Dette sker ved, at man sender den offentlige del af de relevante medarbejderes certifikater (den digitale signatur) til Tinglysningsretten.

Signaturcertifikaterne skal indeholde en henvisning til den enkelte medarbejders personnummer. Det er vigtigt, at der ikke forekommer et komma (,) i firmanavnet, og at personnummeret ikke indeholder en bindestreg mellem fødselsdatoen og de sidste fire cifre.
Til top Sidst opdateret: 22-11-2016 
TinglysningsrettenseperatorMajsmarken 5 seperator9500 Hobro seperatorTelefon: 99685800 seperatorEmail: Skriv til Tinglysningsretten